روزنامه رسمی ثبت بینا

روزنامه رسمی چیست؟

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

روزنامه رسمی برای برخی افراد به خصوص کسانی که اقدام به ثبت برند و لوگو یا ثبت شرکت می‌کنند، نشریه‌ای آشناست. در حقیقت، هر روزنامه‌ نشریه‌ای به حساب می‌آید که اطلاعات و اخبار حوزه خاصی را به صورت مداوم به گوش مردم میرساند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که روزنامه رسمی چه اطلاعاتی را منتشر می‌کند؟

روزنامه رسمی در بسیاری موارد متفاوت از سایر روزنامه‌هاست و درواقع سازمانی است که تحت نظر قوه قضائیه کشور اداره می‌شود. در این روزنامه تمام قوانینی که در مجلس به تصویب می‌رسند به همراه بیانیه‌ها و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت دولت و همچنین آگهی‌های ثبت برند و لوگو و ثبت شرکت منتشر می‌شوند. از طرفی، این سازمان یک شرکت سهامی است که دولت صاحب تمام سهام آن و ریاست مجمع عمومی آن نیز برعهده رئیس قوه قضائیه است.  

اهمیت روزنامه رسمی درحدی است که یک قانون مصوب مجلس، 15 روز بعد از به چاپ رسیدن در این روزنامه لازم الاجراست یعنی باید اجرا شود.

تاریخچه روزنامه رسمی

روزنامه رسمی یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های ایران است که تاریخچه تاسیس آن به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. محمد علی فروغی در اوایل سال 1289 زمانی که یکی از نمایندگان مجلس مشروطه بود، طرح اولیه تاسیس این روزنامه را به مجلس ارائه می‌دهد. سپس 5 ماه بعد، زمانی که خودش به ریاست مجلس می‌رسد این طرح را با یک فوریت به رای می‌گذارد که با موافقت اکثر نمایندگان به تصویب می‌رسد. در آن زمان نام این نشریه “مجله رسمی وزارت دادگستری” بود که وظیفه داشت دستورات وزارتخانه‌ها، نوشته‌های سلطنتی، قوانین تصویب شده در مجلس مشروطه و برکناری و انتصاب مسئولین وقت را منتشر کند. 

انتشار این روزنامه با همان شکل و شمایل دوره قاجار در حکومت پهلوی نیز ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال 1323 این وظیفه از وزرات دادگستری گرفته و به مجلس شورای ملی محول شد. همچنین مجلس موظف شد تا این نشریه را به صورت روزانه منتشر کند که درنتیجه نام آن به “روزنامه رسمی کشور” تغییر پیدا کرد. دو دهه بعد این روزنامه زیر نظر وزارت دادگستری قرار گرفت و به شکل یک شرکت سهامی به کار خود ادامه داد.

وظایف روزنامه رسمی
وظایف روزنامه رسمی

وظایف روزنامه رسمی

طبق قانون، این روزنامه نقش بسیار مهمی در امور ثبتی و حقوقی ایفا می‌کند. برای مثال، آگهی ثبت برند و علامت تجاری هر شخص حقیقی و حقوقی، دو مرتبه در این روزنامه چاپ و منتشر می‌شود تا عموم مردم از آن مطلع شوند. این موضوع در مورد ثبت شرکت‌ها نیز صادق است و هر شرکت موظف است تا آگهی تاسیس خود را در این روزنامه منتشر کند تا همه‌ی مردم از نام این شرکت، حوزه فعالیت و هیئت مدیره آن مطلع شوند. از طرفی، شرکت‌ها پس از تاسیس نیز باید تغییراتی از قبیل تغییر سهامداران، اعضای هیئت مدیره، اساس‌نامه، افزایش یا کاهش سرمایه و انحلال شرکت را از این طریق به اطلاع عموم برسانند. همچنین به غیر از مواردی که گفته شد، تمام اختراعاتی که در اداره مالکیت معنوی کشور به ثبت می‌رسند نیز باید در این روزنامه با ذکر جزئیات کامل، اطلاع رسانی شوند.    

علاوه بر این، روزنامه رسمی از آن جایی که یکی از سازمان‌های زیر نظر قوه قضائیه است به غیر انتشار آگهی‌های حوزه ثبتی و حقوقی، وظایف مهم دیگری هم دارد. برای مثال وظیفه دارد تا:

  • مصوبات شوراهای عالی اداری، انقلاب فرهنگی، شهرسازی و معماری را منتشر کند
  • سفارش‌ها و امورات چاپی وزارت دادگستری، قوه قضائیه و همچنین سازمان‌های زیر نظر آنها را انجام دهد
  • قوانینی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان می‌رسند را اطلاع رسانی کند
  • مواردی که در نهادهای هیئت دولت، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری به تصویب می‌رسند را منتشر کند

روزنامه کثیرالانتشار چیست؟

در حقیقت در حقوق و قانون کشور ما، تعریف دقیق و مشخصی برای روزنامه‌ کثیرالانتشار ارائه نشده است. اما طبق نظر قوه قضائیه، به هر نشریه‌ای که به صورت روزانه و به شکل صحافی نشده (روزنامه‌ای) چاپ می‌شود و در سراسر کشور، استان یا منطقه‌ای خاص منتشر می‌شود؛ روزنامه کثیرالانتشار می‌گویند. درواقع تمام روزنامه‌های معروفی که می‌شناسیم مانند همشهری، اقتصاد، کیهان، جمهوری اسلامی، جوان، اطلاعات و … نوعی روزنامه کثیرالانتشار محسوب می‌شوند. از آنجایی که این روزنامه‌ها در دسترس عموم مردم قرار دارند؛ آگهی‌های ثبت شرکت‌ها، تغییرات شرکت‌ها و همچنین دعوت به مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده از طریق آنها اطلاع رسانی می‌شوند.

درصورتی که بخواهید از اسامی تمام روزنامه‌های کثیرالانتشار مطلع شوید، کافیست به سایت رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد سری بزنید. در این سایت لیستی از روزنامه‌های کثیرالانتشار پرهزینه و کم هزینه وجود دارد که معیارهایی مانند تعداد تیتراژ و میزان گستردگی انتشار آن‌ها بر روی هزینه درج آگهی در این روزنامه‌ها تاثیر دارند. برای مثال هزینه انتشار آگهی در یک روزنامه محلی به مراتب به صرفه‌تر از یک روزنامه سراسری است.  

تفاوت روزنامه رسمی با روزنامه کثیرالانتشار

اولین تقاوت در نهادهایی است که بر این روزنامه‌ها نظارت می‌کنند. برای مثال، روزنامه رسمی یک شرکت سهامی خاص است که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت میکند. در مقابل، مجوز فعالیت تمام روزنامه‌های کثیرالانتشار از طرف شورای نظارت بر مطبوعات صادر می‌شود که وظیفه نظارت بر آنها نیز بر عهده همین شورا است.

تفاوت دیگر، در محتوایی است که این روزنامه‌ها منتشر می‌کنند. برای مثال، قوانینی که در مجلس به تصویب نمایندگان می‌رسد، مصوبات و بیانیه‌های شواری نگهبان، هیئت دولت و همچنین آگهی ثبت شرکت‌ها، تغییرات شرکت‌ها، ثبت برند و لوگو و … در روزنامه رسمی منتشر می‌شوند. اما در مقابل، اطلاعات و اخبار بسیار متنوعی میتواند در روزنامه کثیرالانتشار منتشر شود. از اخبار روز داخل و خارج کشور گرفته تا اخبار دنیای تکنولوژِی و موسیقی.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم، میزان دسترسی مردم و تعداد مخاطبان این روزنامه‌هاست. مسلما چون موضوع و محتوای روزنامه های کثیر الانتشار عام تر است افراد بیشتری آنها مطالعه میکنند. از طرفی این روزنامه ها در دسترس‌تر نیز هستند. چراکه تعداد تیتراژ روزنامه‌های کثیرالانتشار به مراتب بیشتر از رونامه رسمی است. به همین دلیل مواردی که باید به اطلاع عموم مردم برسند  مانند پذیره نویسی سهام شرکت‌های سهامی عام، انتشار اوراق قرضه، اعلام ختم تصفیه، دعوت از سهامداران برای تشکیل مجامع و … در روزنامه کثیرالانتشار منتشر می‌شوند. 

هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی
هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی

هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی

یکی از سوالات پرتکرار در مورد روزنامه رسمی، هزینه انتشار آگهی در آن است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل، موضوع آگهی‌ای است که میخواهید منتشر کنید. برای مثال در هر یک از موارد ثبت برند، ثبت لوگو، تاسیس شرکت، تغییرات شرکت و ثبت اختراع هزینه انتشار آگهی مقداری متفاوت است. همچنین محتوایی که قرار است در آگهی شما منتشر شود نیز بر این هزینه موثر است. برای مثال اگر لوگو یا علامت تجاری شما رنگی باشد باید هزینه مازادی بابت چاپ رنگی آگهی خود در این روزنامه بپردازید.

کافیست با مشاورین موسسه ثبتی بینا تماس بگیرید تا ضمن اطلاع دقیق از هزینه انتشار گهی در این روزنامه، از مشاوره تخصصی رایگان نیز بهره‌مند شوید.

6 دیدگاه برای “روزنامه رسمی چیست؟

  1. محمد را رسولی گفته:

    ممنون از مقاله خوبتون درمورد روزنامه رسمی
    خیلی عالی هرچی ک لازم بود درمورد این روزنامه و کاربردش بدونیم رو گفته بودین
    ی سوال داشتم آیا روزنامه کثیرالانتشار در ثبت برند نقشی نداره ؟

    • arminroot گفته:

      خواهش میکنم آقای قاسمی
      میتونید با مشاورین ما تماس بگیرین تا رایگان خدمتتون در زمینه انتشار انواع آکهی های ثبتی در روزنامه رسمی مشاوره بدن
      و شما رو راهنمایی کنن

  2. عباسی پور گفته:

    ممنون از ثبت بینا به خاطر راهنمایی تو زمینه روزنامه رسمی
    واقعا خیلی ها از تفاوت بین روزنامه های عادی و رسمی خبر ندارن
    ما میخاستیم ثبت برند انجام بدیم برای شرکت مون و به هر شرکت ثبتی که زنگ میزدیم مدام حرف از روزنامه رسمی میزدن
    ی سرچی زدم تو اینترنت که به مقاله تون رسیدم و بعد از خوندش کاملا در این مورد توجیه شدم

  3. فاطمه مقدم گفته:

    سلام
    آیا برای ثبت شرکت چاپ آگهی هم در روزنامه کثیرالانتشار و هم در روزنلمه رسمی ثبت شود؟ و یا یکی از آن ها کافیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *