مدارک لازم برای ثبت برند

مدارک لازم برای ثبت برند

مدت زمان تخمینی مطالعه: 12 دقیقه

مدارک لازم برای ثبت برند یکی از پر تکرارترین سوالات افرادی است که میخواهند برای ثبت برند و لوگو کسب وکارشان اقدام کنند. در ادامه ضمن اشاره به مدارکی که برای ثبت برند و لوگو نیاز دارید، به سوالات احتمالی شما پیرامون کارت بازرگانی، جواز فعالیت، مسائل مربوط به حق امضاء و همچنین روزنامه تغییرات شرکت پاسخ داده‌ایم.

مدارک لازم برای ثبت برند حقیقی

  1. مدارک شناسایی مالک برند (کپی شناسنامه و کارت ملی)
  2. شماره تلفن همراه به نام مالک برند
  3. نمونه تصویر لوگو در ابعاد 6*6 سانتی متر
  4. مجوز فعالیت (در ادامه آن را توضیح داده‌ایم)
  5. آدرس و کدپستی
  6. ایمیل به نام مالک برند
  7. کارت بازرگانی (در صورت استفاده از علائم لاتین در نام برند و لوگو)

مدارک لازم برای ثبت برند حقوقی

  1. مدارک شناسایی مدیر عامل (کپی شناسنامه و کارت ملی)
  2. مدارک شناسایی اعضایی که حق امضا دارند (کپی شناسنامه و کارت ملی)
  3. تصویر لوگو در ابعاد 6*6 سانتی متر
  4. مجوز فعالیت
  5. روزنامه تاسیس شرکت
  6. روزنامه آخرین تغییرات شرکت
  7. آدرس و کدپستی
  8. شماره همراه به نام مدیرعامل و تمام اعضایی که حق امضا دارند
  9. ایمیل به نام مدیرعامل و تمام اعضایی که حق امضا دارند

تعریف شخص حقیقی و حقوقی

از آنجایی که مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است، ابتدا لازم است تعرفی از آن‌ها ارائه دهیم.

به طور کلی در فقه و حقوق دو نوع شخص وجود دارد؛ شخص حقیقی و شخص حقوقی. هر فرد به عنوان انسان، یک شخص حقیقی به حساب می‌آید. در واقع منظور از فرد حقیقی همان تعریفی است که عموم مردم از یک شخص دارند. هر کدام از ما از زمانی که به دنیا می‌آییم به عنوان شخص حقیقی از یک سری حقوق مانند حقوق شهروندی برخوردار هستیم و می‌توانیم طرف قرارداد واقع بشویم و مالکیت چیزهای مختلفی مانند زمین، اتومبیل و … را داشته باشیم.

در عوض، بر اساس قانون تجارت هر کدام از شرکت‌ها یا موسسات به عنوان یک شخص حقوقی شناخته می‌شوند و می‌توانند همانند شخص حقیقی از یک سری حقوق و امتیازات بر خوردار باشند. یک شخصیت حقوقی با اراده بنیان گذارانش به وجود می‌آید و زمانی که موسسان آن تصمیم به انحلالش بگیرند از بین می‌رود. در حقیقت، شخص حقوقی وجود خارجی ندارد و این ما هستیم که آن را به عنوان یک شخص فرض کرده و به برای او اعتبار قائل‌ایم. به همین دلیل باید یک نماینده حقیقی در نیای خارج داشته باشد که در این صورت میتواند طرف قرارداد واقع شود و از حق مالکیت برخوردار باشد.

منظور از روزنامه آخرین تغییرات شرکت چیست؟

اگر بخواهید برند خود را به صورت یک شخص حقوقی به ثبت برسانید، یکی از مدارک لازم برای ثبت برند شما روزنامه آخرین تغیرات شرکت است. ابتدا باید بدانیم منظور از نغییرات شرکت چیست؟ درواقع بر اساس قانون، در یک شرکت باید تغییراتی مثل تغییر موقعیت مکانی فعلی شرکت، تغییر نام تجاری، کاهش و یا افزایش یافتن مقدار سرمایه، ورود عضوی جدید به هیئت مدیران و یا خروج یک عضو، تغییر یافتن قوانین و اساسنامه‌ شرکت، تغییر حوزه فعالیتی شرکت و … در اداره ثبت کل شرکت‌ها به ثبت برسد.

چه مراحلی به منظورثبت تغییرات شرکت طی می‌شود؟ ابتدا تغییرات مورد نظر به تصویب اعضای هیئت مدیره شرکت می‌رسد و صورت جلسه مربوطه تنظیم می‌گردد. بسته به نوع تغییراتی که قرار است اعمال شود، مجمع عمومی عادی یا فوق‌ العاده تشکیل می‌شود تا صورت جلسه به امضای سهامداران یا شرکا برسد. در نهایت این صورت جلسه برای اداره ثبت کل شرکت‌ها فرستاده می‌شود تا آگهی صورت جلسه آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی منتشر شود.

مدارک لازم برای ثبت برند ثبت بینا
مدارک لازم برای ثبت برند ثبت بینا

چه کسانی در یک شرکت حق امضاء دارند؟

ممکن است حین جمع آوری مدارک لازم برای ثبت برند و لوگو این سوال برای شما پیش بیاید که در یک شرکت چه کسانی حق امضاء دارند و این اشخاص چه مسئولیتی بر عهده دارند؟ در حقیقت، انواع مختلف شرکت وجود دارند مانند شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت با مسئولیت محدود و … که در تمام این شرکت‌ها حق امضاء با مدیرعامل و بعضی از اعضای هیئت مدیره شرکت است.

آیا در شرکت‌های مختلف تعداد افرادی که حق امضاء دارند متفاوت است؟

در جواب باید گفت از آنجایی که هر شرکت، قوانین و اساس‌نامه خاص خود را دارد در نتیجه تعداد افرادی که حق امضاء دارند نیز متفاوت است. اما چون مدیرعامل جایگاه اجرایی ویژه‌ای در شرکت دارد و همچنین نماینده قانونی شرکت به حساب می‌آید، بدون استثناء باید حق امضاء داشته باشد. ولی این مسئله در مورد اعضاء هیئت مدیره کاملا متفاوت است و بنا به تشخیص خود اعضاء، یکی از آنها یا برخی و حتی همه آنها می‌توانند حق امضاء داشته باشند. 

افرادی که در یک شرکت حق امضاء دارند، چه وظایفی بر عهده آنها است؟ وظیفه امضاء کردن و قبول مسئولیت تمام اوراق مهم و تعهد آور مثل سفته و چک‌هایی که از طرف شرکت صادر می‌شوند هم چنین قراردادهایی که یک طرف آن شرکت مورد نظر است، بر عهده این افراد است. 

کارت بازرگانی چیست؟ و چرا به آن نیاز دارید؟

در صورتی که نام تجاری مورد نظرتان ریشه فارسی نداشته و یا در لوگوی شما از علائم لاتین استفاده شده باشد، یکی از مدارک لازم برای ثبت برند شما، کارت بازرگانی خواهد بود. علاوه بر این، بر اساس قوانین تجارت اگر قصد دارید به واردات یا صادرات یک محصول بپردازید باید مجوز مخصوصی که کارت بازرگانی نام دارد، داشته باشید. این کارت هم برای اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی که شرایط لازم را داشته باشند، از طرف وزارت صمت (صنعت معدن تجارت) صادر می‌شود و به مدت یکسال اعتبار دارد.

داشتن کارت بازرگانی چه فوایدی دارد؟

  1. با داشتن این کارت شما به عضویت اتاق بازرگانی در می‌آیید
  2. می‌توانید با بازرگانان خارجی روابط تجاری برقرار کنید
  3. از طریق مناطق آزاد به واردات و صادرات بپردازید
  4. هم‌چنین می‌توانید به راحتی ویزای تجاری دریافت کنید

انواع کارت بازرگانی برای ثبت برند

در ادامه به معرفی کامل انواع کارت بازرگانی به عنوان یکی از مدارک لازم برای ثبت برند و لوگو میپردازیم.

  1. کارت تجاری: دارندگان این کارت می‌توانند به فعالیت‌هایی مثل صادرات و واردات و همچنین سفارش و ترخیص کالاها بپردازند.
  2. کارت خدماتی: این کارت تنها برای اشخاص حقوقی که در حوزه‌های خدماتی فعالیت می‌کنند، صادر می‌شود.
  3. کارت صنعتی و تولیدی: این کارت برای اشخاص حقوقی‌ای صادر می‌شود که مجوز سرمایه گذاری داشته و قصد وارد کردن مواد اولیه‌ای دارند که با استفاده از آن فعالیت تولیدی خود را آغاز نمایند.  
  4. کارت موردی: همان طوری که از نام آن مشخص است تنها یکبار می‌توان از این کارت استفاده کرد و برای اشخاص حقیقی و حقوقی‌ای که قصد ترخیص کالاهایی از مناطق آزاد دارند، صادر می‌شود.
مدارک ثبت برند ثبت بینا
مدارک ثبت برند ثبت بینا

چه اشخاصی به کارت بازرگانی نیاز دارند؟

  1. تمام افرادی می‌خواهند کالاهایی را از مناطق آزاد، وارد و یا صادر کنند
  2. اشخاصی که قصد ترخیص کردن کالاهایی از بنادر و مناطق آزاد دارند
  3. همچنین برای ثبت برند یا نشان تجاری‌ای که در آن از حروف لاتین استفاده شده است

جواز فعالیت، یکی از مهمترین مدارک لازم ثبت برند 

اگر بخواهید در حوزه‌ای فعالیت اقصادی کرده و کسب وکاری راه اندازی نمایید در اولین قدم باید از نهادهای نظارتی آن حوزه، جواز فعالیت دریافت کنید. جواز فعالیت سندی است که از سمت نهادهای نظارتی به افراد دارای صلاحیتی خاص داده می‌شود تا نشان ‌دهد آن اشخاص توانایی و شرایط قانونی لازم برای انجام دادن آن فعالیت اقتصادی را دارند. اهمیت داشتن جواز فعالیت چیست؟ در حقیقت با داشتن جواز فعالیت، کسب وکار شما تحت نظر قانون و نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد. این موضوع به غیر از اینکه به افزایش اعتبار شما کمک می‌کند، باعث می‌شود کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهید افزایش یابد که به طبع، مشتریان بیشتری به شما اعتماد کرده و خرید می‌کنند.

آیا شرایط دریافت همه‌ی انواع جوازها با هم یکسان است؟ درواقع یک سری شرایط کلی مثل عدم داشتن سوء پیشینه و داشتن مدرک مرتبط با آن حوزه یکسان است. اما برای برخی از جوازها از آنجایی که تخصص بالایی مورد نیاز است، آزمون کتبی و مصاحبه‌های خاصی برگزار می‌شود.   

انواع جواز فعالیت

داشتن جواز مرتبط با حوزه فعالیت یک کسب وکار، از مدارک لازم برای ثبت برند محسوب می‌شود. این جوازها انواع مختلفی دارند مانند جواز کسب، جواز تاسیس، جواز ساخت وساز، جواز آموزشی و حتی جواز مشاغل خانگی که در ادامه به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

جواز کسب

کسب وکاهایی مانند سوپرمارکت‌، خشکشویی، عطاری‌، نانوایی‌، لباس فروشی، قصابی، لوازم خانگی و… که در ارتباط مستقیم با مصرف کننده هستند باید جوازی تحت عنوان جواز کسب داشته باشند و آن را به عنوان یکی از مدارک لازم برای ثبت برند ارائه دهند. بعضی از این مشاغل مانند آرایش‌گری، نیاز به مهارت و تخصص ویژه‌ای دارند که فرد متقاضی باید ابتدا آموزش‌های لازم را در مراکز آموزشی ببیند. برای برخی دیگر از این مشاغل مانند رستوران‌ها و غذاپزی‌ها فرد متقاضی علاوه بر داشتن مهارت باید مکانی استاندارد نیز تهیه کند.

جواز تاسیس

یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت برند شرکتی، جواز تاسیس است. اگر قصد دارید شرکتی تاسیس کنید و می‌خواهید در زمینه‌ی تولید انواع محصولات سرمایه گذاری نمایید ابتدا لازم است جواز تاسیس داشته باشید. جواز تاسیس چه کاربردی دارد؟ در حقیقت اخذ این جواز، قدم اول در مسیر راه اندازی یک شرکت محسوب می‌شود. با داشتن جواز تاسیس می‌توانید برای اقدامات بعدی مانند گرفتن پروانه بهره ‌برداری و هم‌چنین خرید زمین در شهرک‌های صنعتی گام بردارید. در صورتی که بخواهید در زمینه‌های غذایی، پزشکی و دارویی فعالیت نمایید به جز جواز تاسیس لازم است از ورازت بهداشت، مجوزهای خاصی را نیز دریافت کنید.

مدارک لازم برای تمدید برند

برند شما بعد از به ثبت رسیدن برای 10 سال اعتبار قانونی دارد که بعد از آن باید اقدام به تمدید برند نمایید. درواقع پس از این مدت به شما 6 ماه برای انجام کارهای لازم وقت داده می‌شود. شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که آیا برای تمدید برند باید تمام مدارک لازم برای ثبت برند را دوباره ارائه دهیم؟ در جواب میتوان گفت تاحدودی بله. برای مثال برای تمدید برند در صورتی که مالک آن شخصی حقیقی باشد به کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب برند، نسخه تکمیل شده فرم مربوطه و همچنین تصویر لوگو نیاز است. در مقابل، برای برندهایی که مالک آنها شخصی حقوقی است؛ کپی مدارک شخصی تمام اعضایی که حق امضاء دارند، نسخه تکمیل شده فرم مربوطه، تصویر لوگو، یک نسخه از روزنامه تاسیس به همراه روزنامه آخرین تغییرات شرکت باید تقدیم اداره مالکیت معنوی شود.

مشاوره تخصصی جمع آوری مدارک لازم برای ثبت برند

کارشناسان موسسه ثبتی بینا شما را راهنمایی خواهند کرد تا مدارک لازم برای ثبت برند خود را به صورت کامل و دقیق ارسال نمایید تا در سریع‌ترین زمان ممکن برندتان به ثبت رسیده و در وقت و هزینه‌های شما صرفه جویی شود.
حتی در صورتی که برخی از مدارک شما مانند جواز کسب، کارت بازرگانی یا … ناقص باشد به شما در اخذ این مدارک کمک خواهیم کرد.

اگر لوگو برند سه بعدی باشد چه باید کرد؟

اگر تصویر لوگوی برند شما دو بعدی باشد اگر تنها یک عکس در ابعاد 6*6 سانتی متر ارائه دهید کافیست. اما برای لوگوهای سه بعدی یک عکس کفایت نمی‌کند و باید از شش زاویه مختلف از لوگوی خود تصویر تهیه کرده و ارائه دهید.

در چه صورتی به کارت بازرگانی نیاز است؟

اگر برندی ریشه فارسی نداشته باشد و یا در تصویر لوگو از اسم لاتین استفاده شود یکی از مدارکی که باید برای ثبت برند و لوگوی خود ارائه دهید کارت بازرگانی است.

آیا در مدارک لازم برای ثبت برند و لوگو تفاوتی وجود دارد؟

به غیر از نمونه تصویری که باید برای لوگو یا نشان تجاری خود ارائه دهید، هیچ تفاوتی در مدارکی که برای ثبت برند و لوگو ارائه دهید وجود ندارد.

10 دیدگاه برای “مدارک لازم برای ثبت برند

  1. فاطمه علی‌پور گفته:

    مقاله واقعا مفیدی بود ک همه جوابامو درباره مدارک لازم برای ثبت برند گرفتم ممنون از ثبت بینا
    ی سوال داشتم آیا لازمه ک حتما موقع ثبت برند، لوگو رو هم ثبت کنم؟

    • arminroot گفته:

      نظر لطف شماست
      خیر، شما میتونید برند و لوگوی خودتون رو جداگونه به ثبت برسونید ولی از اونجایی که مدارک لازم برای ثبت برند با لوگو بسیار مشابه هست بهتره هر دو اقدام رو با هم انجام بدین تا در وقت و هزینه های شما صرفه جویی بشه

  2. فروشگاه آرامو گفته:

    مطلبی که درمورد مدارک لازم برای ثبت برند منتشر کردین واقعا کامل و جامع بود، ممنونم از سایت ثبت بینا

  3. امیر رضایی‌فر گفته:

    ممنونم از راهنمایی کاملی که در خصوص مدارک لازم ثبت برند انجام دادین، میخواستم بدونم در چه صورتی میتونم مطمئن بشم اسم برندم قبلا ثبت نشده؟

    • arminroot گفته:

      برای این کار کافیه که روی این آدرس https://binasabt.com کلیک کنین و فرم درخواست مشاوره رو پرکنید تا همکاران ما به صورت رایگان برند شما رو استعلام بگیرن تا از به ثبت نرسیدن اون اطمینان حاصل کنین 🌹

  4. امیر پارسیان گفته:

    واقعا لذت بردم از مقاله کاملتون در مورد مدارک لازم ثبت برند مرسی از شرکت ثبت بینا 🌹
    آیا امکانش هست برندی که برای شرکتمون ثبت میکنیم با اسم شرکت متفاوت باشه؟

  5. زهرا خوانی‌پور گفته:

    واقعا باید تو تهیه مدارک لازم ثبت برند دقت کرد چون تو زمان به ثبت رسیدن برند خیلی خیلی تاثیر داره
    ممنون از ثبت بینا به خاطر اطلاع رسانی تو این زمینه
    خیلی کار تون درسته

  6. احمد تقی پور گفته:

    ممنون از راهنمایی تون در مورد مدارک لازم ثبت برند
    اسم سایت مون pillowkade هست میخواستم بدونم آیا راهی هست که بدون داشتن کارت بازرگانی بتونیم برندمون که انگلیسی هست رو ثبت کنیم؟

  7. علی دهقانی گفته:

    ممنون از ثبت بینا به خاطر این مقاله فوق العاده که تک تک مدارک لازم ثبت برند رو توضیح دادن
    خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *